(Teoria dezvoltării psiho-sociale a lui Arthur Chickering, în versiunea revizuită, Chickering & Reisser, 1993).
1. Dezvoltarea competenței, include o serie de calități intelectuale, cum ar fi gândirea analitică, formarea punctelor de vedere proprii prin raportare la diverse experiențe, calități fizice ca de ex. reușite sportive, auto-disciplina și calități interpersonale ca de ex. abilități de ascultare, comunicare.
2. Managementul emoţiilor, face referire la identificarea unor strategii prin care emoții
nesănătoase precum vina sau frica pot să influențeze negativ procesul academic.
3. Trecerea de la interdependență la autonomie, adică trecerea de la faza în care depinzi de alții, la faza în care devii autonom si independent, fază ce presupune independență emoțională prin separarea de părinte, de grupul de sprijin, prin plecarea la studii de exemplu, dar și independență instrumentală prin punerea ideilor în acțiune prin identificarea și utilizarea resurselor personale, stabilirea unor obiective personale etc.
4. Relațiile interpersonale mature, fac referire la tolerarea și aprecierea diferențelor dintre oameni și de asemenea, fac referire la intimitate.
5. Formarea/stabilirea identității, se dezvoltă împreună cu primele patru și face referire la
sinele social, identitatea sexuală, auto-acceptarea, stima de sine etc.
6. Dezvoltarea unor scopuri, explică de exemplu, decizia de a urma studiile universitare, în funcție de aspirațiile personale, adică ce profesie vreau să am, nivelul de angajament față de familie, față de sine. În acest caz, este importantă găsirea unui echilibru între muncă și viața personală.
7. Dezvoltarea integrității, se referă la stabilirea convingerilor și valorilor personale și la capacitatea de acceptare a altor puncte de vedere, adica ideea de a fi tolerant. În acest sens, este important să dezvoltăm respectul de sine.
Analizând cu atenție acești vectori și integrând teoria elaborată de Chickering & Reisser, am grupat competențele în cinci domenii:
1) autocunoaștere,
2) autonomie,
3) comunicare,
4) managementul resurselor,
5) munca în echipă.